Sensorinis kambarys
Sensoriniame kambaryje vaikai mokosi ir yra skatinami pažinti pasaulį, save naudojant pagrindinius pojūčius: regą, uoslę, klausą skonį ir kvapą. Tokia aplinka suteikia galimybę jausti malonius prisiminimus, atsipalaiduoti, lavinti kūrybiškumą, vaizduotę. Kitaip tariant, tai yra vieta, kur vaikų fiziniams, socialiniams, emociniams, kalbos ir pažinimo įgūdžiams suteikiama begalinė galimybė toliau tobulėti savo tempu.
Ši multi-sensorinė erdvė gali būti lengvai modifikuojama, o joje visus pojūčius suaktyvina tos pačios arba skirtingos priemonės (burbulų vamzdis, palapinė, kamuoliukų baseinas, interaktyvios projekcijos ir kt.). Kambarys pažadina žmogaus emocinę būseną bei prisiminimus apie tam tikras patirtis. Dėl šios priežasties multi-sensorinė erdvė suteikia galimybę ne tik atsipalaiduoti, bet ir taikyti psichoterapinius metodus. Erdvę galima lengvai pakeisti kartu su joje esančiomis priemonėmis, kad jos atitiktų skirtingas temas, poreikius bei individualius užsiėmimo tikslus. Tai reiškia, kad jį galima lengvai pritaikyti įvairių rūšių tikslinėms grupėms (skirtingo amžiaus vaikams, suaugusiesiems). Pavyzdžiui, vaikų darželio sensoriniame kambaryje užduotys gali būti kuriamos pagal tai, kokias kognityvines funkcijas (dėmesį, atmintį, suvokimą ir kt.) ar įgūdžius (socialinius, emocijų pažinimo bei valdymo ir kt.) siekiama lavinti. Multi-sensorinė erdvė suteikia vaikams galimybę dirbti kartu, įsitraukti, atsipalaiduoti, dalyvauti, mokytis individualiai ir kaip grupei saugioje bei draugiškoje aplinkoje.
Pagrindiniai pojūčiai ir stiprios emocijos “gesinimas”… Kaip tai įmanoma praktiškai?
- Rega – stebėti besikeičiančias šviesas kambaryje (šviesos stalas, burbulų vamzdis, spalvoti kubeliai, kamuoliukų baseinas ir kt.), žuvyčių judėjimą, kurti ramybę teikiančius vaizdinius mintyse.
- Klausa – klausytis prietaiso skleidžiamo garso (teikia nusiraminimą, nes panašų garsą girdi vaisius motinos įsčiose) arba skaityti knygelę/relaksacijų tekstą, įjungti atpalaiduojančią ramią muziką.
- Lytėjimas – paliesti ir pajausti burbulų vamzdžio skleidžiamą vibraciją, liesti sensorinius žaislus, kamuoliukus baseine.
- Kvapas – užuosti kambario kvapą, atlikti dėmesingo kvėpavimo pratimus.
- Skonis – taikyti sąmoningo valgymo (angl. mindful eating) pratimus, kurių metu suteikiama galimybę atsipalaiduoti. Reguliariai atliekant šiuos užsiėmimus aiškiau atpažįstami alkio ir sotumo signalai, jaučiamas valgymo kaip proceso teikiamas malonumas.
Kaip tai ramina? Panaudojus visus pojūčius dėmesys yra nukreipiamas nuo stiprios emocijos, kylančių automatinių minčių. Emocijos stiprumas mažėja, situacija vertinama racionaliau (galima bandyti kalbėtis apie situaciją, išklausyti ir atliepti vaiko poreikius, rasti kompromisą).